Baktips.

Hejhejhej!
Idag har jag bakat goda baugetter, och därför tänkte jag bjuda er på receptet. För 2 större eller 3 mindre baugetter behövs:
  • 6 dl vatten, ljummet
  • 25 gram jäst
  • Nån nypa salt
  • Lite honung, nån matsked kanske. Jag ersatte med socker för jag hade ingen honung hemma
  • Valfria mjölsorter, ska totalt bli ungefär 13 dl men häll i tills degen inte kladdar. Jag brukar ta grahamsmjöl och vetemjöl, men slängde i lite vetegroddar och vetekli idag också för jag hade det hemma.
  • 2 dl rågflingor eller havregryn
  • Havssalt och linfrön
Blanda jäst med vatten och tillsätt sedan resten. Rör ihop allt, låt jäsa i två timmar. Ta upp degen ur bunken och knåda den lite. Dela i delar och rulla till baugetter. Pensla dem med vatten och smula över havssalt och linfrön. Låt jäsa nån kvart till. In i ugnen, 15 min på 225 grader och sedan 15 min på 175 grader. Klart och supergott!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Merci beacoup! Ska baka nån dag :D

2013-02-17 @ 19:51:34
URL: http://turnaround.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0