Snow.

Idag har jag funderat mycket över det här med vegansk mat. Jag har på senaste tiden insett att jag tvingar mig till att äta de produkter som jag använder för ersättning av kött och ost. Mjölk, grädde och smör klarar jag mig väldigt bra utan, det finns bra ersättningsprodukter som är enkla att använda och som smakar gott. Dock har jag sedan i maj försökt att tycka om vegansk ost, sojaprotein i alla världens former och tofu - men jag lyckas inte. Det blir lite problematiskt, för någon form av protein måste jag ju få i mig. Bönor och linser är jag inte heller särskilt förtjust i, men det kan vara gott lite beroende på hur de tillagas. Dock är bara proteininnehållet i bönor och linser ungefär 5 gram på 100, och dessutom får jag rätt ont i magen av att äta bönor. Jag tycker det känns problematiskt att jag får äta proteiner som "medicin", typ "nu måste jag lägga i de här bönorna som jag egentligen inte tycker om i såsen fast jag egentligen inte vill". Det känns inte kul att tvinga i mig mat som jag egentligen inte tycker om. Jag dricker proteintillskott varje dag, men det känns inte som en optimal lösning på problemet.
 
Det känns inte heller som ett alternativ att börja med vissa typer av animaliska produkter igen (jag tänker främst på ost och quornprodukter som innehåller ägg). Jag blir ledsen och det tar emot att stoppa i mig sånna saker när jag hela tiden har bilder av ledsna djur fastetsade på näthinnan. Dessutom har jag blivit fruktansvärt laktosintolerant sen jag blev vegan, så i så fall skulle jag bara kunna använda mig av laktosfria produkter. Det här har lett till att jag är fast lite i ett dödläge där jag inte alls vet vad jag ska äta längre. Jag tänkte bunkra med jordnötssmör och avokado, de innehåller båda nyttiga fettsyror och dessutom är jordnötssmör proteinrikt. Det känns dock inte hållbart att leva på på heltid... Men jag känner mig sjukt omotiverad till att laga mat när jag anstränger mig och lägger ut mycket pengar men aldrig tycker att något blir riktigt gott. Hjälp?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Quinoa är mycket protein i, och gott! Speciellt om man kokar med buljong. Glutenfritt dessutom ;-)
Sen kan du ju fundera över hur känner för fisk :-) det tycker jag är ett bra proteintillskott :-)

Svar: tack för tipset, köpte quinoa när jag handlade häromdagen! :D
Karolina

2013-04-09 @ 09:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0