Svar på kommentar.

"Det märks otroligt tydligt att du inte har koll på vad du snackar om. Jag är själv uppväxt på en gård där djuren går på lösdrift och har ängar och åter ängar att beta på på sommaren. Att kalvarna tas ifrån kon vid födseln är det löjligaste jag hört, hur ska kalven då kunna överleva utan mjölk? Det är ingen som gör så som vill ha levande kreatur. 

Dessutom finns i Sverige ofantligt mycket bestämmelser hur lagårdarna ska se ut så som takhöjd, boxstorlek osv, osv. Vid slakt finns också otroligt mycket bestämmelser. Ledsen att de kör med skräckpropaganda på din utbildning men du kanske ska tänka till en stund extra innan du dömer hela Sveriges köttproduktion och slakt innan du mässar runt med din "jag-vill-rädda-världen"-vegananda och kanske göra ett besök på en bondgård och besöka verkligheten innan du uttalar dig om den! Att verkligheten inte säljer och att det är en dold verksamhet är ju fel eftersom t.ex. Arla kör med kampanjer att man kan besöka bondgårdar. Kanske du ska ta dig en titt på verkligheten innan du utbildar dig till veterinär? För om man ska tycka synd om djuren och tillskriva dem mänskliga känslor, då tror jag du är ute på helt fel bana."
 

Hej!

Det var fina ord om kor som går på gröna ängar. Härligt att era djur har det så! Dock är cirka 40 % av mjölkkorna i Sverige uppbundna och i vissa län är det enligt lag endast krav på att djuren ska gå på bete 2 månader om året. Detta betyder att vissa mjölkkor står uppbundna 10 månader per år. Det är även tillåtet (enligt lagen) att ta kalven från kon i princip direkt födseln, och i mjölkkobesättningar går det ofta till så (i köttbesättningar kan det vara annorlunda och jag antar att det är en sån ni har, men reklamen jag skriver om visar mjölkkor). Jag kan såklart inte säga hur det är på alla gårdar, men jag har besökt ett antal och ingen av gårdarna har haft ko och kalv tillsammans.

Visst finns det mått för hur stora boxar ska vara – men enligt lagen ska en gris på 100 kg ha en liggyta på bara 0,7 kvadratmeter. På den ytan ska grisen leva från att den är 10 veckor tills den är 6 månader gammal. Det finns inget som säger att slaktsvin ska ha utevistelse – det är alltså tillåtet att ha grisarna på denna yta dygnet runt i cirka 4 månader.

Min utbildning jobbar inte med skrämselpropaganda. Vi får en utbildning som förbereder oss för att möta verkligheten. Faktan vi tar del av är baserad på gällande lagstiftning och till viss del studiebesök på gårdar.

Slutligen vill jag gärna be dig motbevisa det konstaterade faktum att djur kan känna rädsla, ångest och stress på liknande sätt som vi människor gör. 

God jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0