Lite om kött.

Jag sitter just nu på en föreläsning om slakt och hjärtat blir bara tyngre och tyngre. Om alla (köttätare, jag antar att vegetarianer och veganer redan är ganska medvetna) bara visste hur djuren behandlas inom den svenska livsmedelsproduktionen. Generellt är djurproduktionen en väldigt dold verksamhet. Idag är det många människor som inte varit i en ladugård, och ännu mindre i ett svinstall. Det lilla man får se ser man genom reklamerna på TV, och istället för att visa verkligheten vaggar dem in en i någon slags falsk trygghet om att djuren har ett bra liv. I Arlas reklamer går korna på gröna ängar med kalvar yrt skuttande runt sig. I själva verket tas kalven ifrån kon nästan direkt efter födseln. Inga reklamer visar trånga boxar utan strö och smutsiga djur. Det kan ju ses som ganska självklart - verkligheten säljer inte.
 
Så istället för att vakna upp och förändra knatar man vidare med skygglapparna på, troendes på den falska bild som visas i reklamerna. Visst finns det bättre alternativ - men bra övervinns ofta av billigt. Och jag kan lova att de billiga alternativen i 99 % av fallen inte är de bästa. Så här runt jul kan jag tänka mig att köttkonsumtionen är som störst, och jag vill uppmana till att tänka en gång till innan man hugger in på julskinkan. Välj ett vegetariskt alternativ, och är kött det absolut viktigaste med julen så ät för guds skull svenskt. Det kanske kostar några kronor extra, men det är några väl spenderade kronor vill jag lova. 
 
(Om ni är sugna på att prova veganskt julbord så klicka här för recept!)

Kommentarer
Postat av: Lina

Det märks otroligt tydligt att du inte har koll på vad du snackar om. Jag är själv uppväxt på en gård där djuren går på lösdrift och har ängar och åter ängar att beta på på sommaren. Att kalvarna tas ifrån kon vid födseln är det löjligaste jag hört, hur ska kalven då kunna överleva utan mjölk? Det är ingen som gör så som vill ha levande kreatur.

Dessutom finns i Sverige ofantligt mycket bestämmelser hur lagårdarna ska se ut så som takhöjd, boxstorlek osv, osv. Vid slakt finns också otroligt mycket bestämmelser. Ledsen att de kör med skräckpropaganda på din utbildning men du kanske ska tänka till en stund extra innan du dömer hela Sveriges köttproduktion och slakt innan du mässar runt med din "jag-vill-rädda-världen"-vegananda och kanske göra ett besök på en bondgård och besöka verkligheten innan du uttalar dig om den! Att verkligheten inte säljer och att det är en dold verksamhet är ju fel eftersom t.ex. Arla kör med kampanjer att man kan besöka bondgårdar. Kanske du ska ta dig en titt på verkligheten innan du utbildar dig till veterinär? För om man ska tycka synd om djuren och tillskriva dem mänskliga känslor, då tror jag du är ute på helt fel bana.

2012-12-18 @ 19:10:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0