Cancer.

Under oktober månad anordnar Bröstcanderfonden kampanjen Rosa Bandet. För mig är cancer förknippt med en enda stor ångest. Cancer känns som ett stort, svart hål som alltid finns någonstans i utkanten av tillvaron och som suger energi och glädje. Något som jag en gång trodde inte kunde drabba mig eller någon i min närhet. På något sätt tänkte jag att min familj och mina vänner var inneslutna i någon slags bubbla där alla förevigt skulle vara friska. Den bubblan sprack när min mamma, min älskade mamma, fick beskedet bröstcancer. Jag förstod redan innan hon berättade att något stod på tok, efter att ha sett ett brev från sjukhuset när jag tog in posten. Även om jag var förberedd när hon berättade var chocken total. Cancer är något som drabbar någon annan, inte min mamma.

För lite mer än två år sedan gick en släkting till pappas familj bort i cancer (dock inte bröstcancer). Jag har aldrig gråtit så mycket. Självklart grät jag för hennes skull, och för hennes familj och alla som fick leva med sorgen. Men främst grät jag av ilska, ilska över att cancer helt plötsligt kan träda in i ens tillvaro och rasa den. Människor som aldrig rökt, som har levt hälsosamt och som aldrig skulle göra en fluga förnär drabbas och tynar bort framför ögonen på en utan att man kan göra något.

Som tur var är min mamma världens starkaste person, och idag är hon frisk. Så även om allt känns hopplöst ibland, så går cancer att bekämpa. Det får man aldrig glömma. För att bekämpa cancer behövs dock kunskap, och kunskap fås genom forskning. Så snälla fina ni, köp ett rosa band eller gå in på Bröstcancerfondens hemsida för att se hur ni kan skänka pengar på annat sätt. Jag bär mitt rosa band med hopp om att mina pengar ska göra att flera mammor, systrar eller vänner blir botade från bröstcancer. Gör det du också.
Min fina mamma en snöig vinter för några år sedan.

Kommentarer
Postat av: virginia

Det där var väldigt bra skrivet Karolina! Tyvärr är jag inte i stånd att köpa något band här nerifrån. :(

2011-10-05 @ 04:39:37
URL: http://itsvirginia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0