Water for Elephants.

Water for Elephants var riktigt, riktigt bra. Den handlar ju om en veterinärstudent, vilket gjorde det ännu bättre för min del. Filmen var både spännande och romantisk på samma gång, och så utspelas den på 1930-talet vilket gjorde den ännu bättre. Jag tror inte direkt på att man har levt tidigare liv, men jag känner ändå att det är något som är väldigt bekant med cirkusar. Någonstans misstänker jag att om man trots allt lever om efter döden så levde jag mitt förra liv på en cirkus liknande den i filmen. Filmen fångar miljön väldigt bra, och utspelar sig i mest på tåget cirkusen åker runt med. Både Robert Pattinson och Reese Witherspoon är riktigt duktiga skådespelare, även om Twilight har förstört min bild av Robert något.
Filmen påverkade mig väldigt mycket, och även fast jag hatar att gråta inför folk var jag nära att göra det flera gånger. Många djur i filmen behandlas illa, särskilt elefanten Rosie som stora delar av filmen kretsar runt. Djur som mår dåligt och lider är bland det värsta jag vet. Visst är det hemskt med människor som far illa också, men det mesta mänskliga lidandet är ändå orsakat av just människor. När människor istället utnyttjar oskyldiga djur för sin egen vinning blir allt bara så tragiskt. Rädsla och olycka i ett djurs ögon berör mig mer än något annat, och att se elefant bli slagen tills den ligger blodig gör ont i hjärtat. Det värsta är att djurplågeri inte bara är något som hände på cirkusar på 30-talet. Det händer varje dag runtom i världen, ofattbart men sant.
Som sagt, en underbar film med en fin kärlekshistoria som väcker många känslor och tankar. Se den om ni får chansen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0