Saluki.

Åh, jag har verkligen, verkligen hittat min drömhundras! Jag vet äntligen precis vilken jag ska ha. Helst vill jag ta en omplaceringshund, för jag känner att jag varken har tid eller erfarenhet att ge en valp så mycket uppmärksamhet som den behöver. Valp får helt enkelt bli en senare fråga. En saluki, det är vad jag ska ha! Så himla vackra och eleganta, och de jag har träffat var väldigt trevliga att ha och göra med också. Se bara på bilden, kan ni tänka er något finare? Just denna hund är en omplaceringshund som så gärna hade fått komma och bo hos mig, om jag hade fått ha djur i stugan. Jag är käääääär, världens finaste vovve!
Bild tagen härifrån

Kommentarer
Postat av: Sahra

Hej! Va kul att du fastnat för rasen Saluki! Som jag nämnde förut så hade min mamma en sådan, hon skaffade honom som valp när hon var 18 år och han blev 11 år. Alltså var jag några år när han dog, jag minns inte så mycket av honom mer än vad mamma har berättat.

Mamma fick kontakt med en annan kille som hade två saluki så de gick ofta promenad och så tillsammans. De är ju vinthundar som är lite speciella, som du säkert har märkt (har för mig du var hundvakt åt en saluki)

Jag minns att mamma har sagt att det svåraste problemet är att de kan vara svåra att träna (eftersom de är "för smarta" för att bry sig om det) och även inkallning kan vara ett problem. Snobben hette mammas hund, och den stack till en början när hon släppte den lös. Men då en gång när han stuckit, så klättrade hon upp i ett träd. Snobben kom tillbaka då efter en stund när han varit på sin upptäcksfärd, och luktade efter mammas spår. Han förstod inte hur det bara kunde försvinna vid trädet, och han såg inte henne däruppe. Så då blev han riktigt orolig. Jag tror hon satt där minst en timme ;) och efter det stack han inte ifrån henne.

Nu har mamma en afhgan-hund, som en saluki nästan fast massor med päls. En omplacering på 6 år och den är väldigt trevlig. Så tyst, okomplicerad och glad.

Ojoj vilken kommentar det blev, men ville bara dela med mig lite av minnena!

Kram !

2011-01-15 @ 12:09:06
Postat av: S

Halloj! haha, ja det är alltid nyttigt att höra sig för och träffa en del hundar av den ras man funderar på! Även om jag älskar Diesel och aldrig skulle byta bort honom så kommer jag aldrig ha en dvärgpinscher igen; för mycket arbete helt enkelt, en otroligt krävande hund.

Ja, mamma rekommenderar verkligen saluki!

Angående vinthundar i allmänhet så är de jakthundar, de jagar med synen och inte nosen. Det är nog därför många har problem med att ha dem lösa, att ser de en hare så sticker de oavsett.

Man kan träna lour coursing för att stilla behovet (det är typ som greyhoundsrace tror jag), de jagar en "trasa".

Jag tycker mycket om vinthundens mentalitet, jag har hört många gånger att de är lugna och stillsamma inomhus men utomhus är det full fart!

Salukin har lite päls också, vilket är bra, t.ex. whippet o italienk vinthund fryser jämt förutom typ juli. :)

Men jag tror att om du skaffar en omplacering, så kan du ju se till att försöka få en som kan inkallning.

Och om du tar en valp så kan du vara med från början och uppfostra den.

Sen är det ju så, att alla hundar mer eller mindre är jakthundar, så den instinkten kan vara väldigt svår att bryta. Mina håriga därhemma har stuckit några gånger från oss också, även om det hör till ovanligheterna. Zorro och hans kompis Buffy dödade en hare en gång, och Diesel jagade en räv (!) som var större än han själv. Men den fick han inte tag på som tur var.

Jag tror det också handlar mycket om positiv inlärning, det ska vara roligare att komma till dig än att springa efter en mötande hund t.ex.

Jag har lagt ner en del tid på att komma på vilken ras jag skulle vilja ha, mina favoriter är: australian shepherd, border collie eller manschersterterrier. De flesta av dem är arbetande raser, två av dom är vallhundar. De är väldigt bra på agility och lydnad, som jag tycker är roligt. Fundera lite på det med, jag tror vinthundarna är svårare att motivera om man vill hålla på med sådan träning, även om det absolut inte är omöjligt.

Det vore jättekul att komma upp till dig! Det är så trist nere på ön nu, händer ju ingenting! Det måste vara roligt att ha så stort utbud av aktiviteter, när du hinner gå vill säga!

Men du fick inte ha djur i din stuga eller hur var de? annars är ju veteinär ett superyrke när man har djur! tror man får ha med sig hunden på jobbet på de flesta ställen.

Kram !



2011-01-15 @ 17:20:19
URL: http://welcome.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0