Prestationsprinsessa.

Förresten, läser boken "Duktighetsfällan" av Joanna Rose och Aleksander Perski nu, känner att den skulle kunna vara skriven om mig... Här kommer ett utdrag som handlar om prestationsprinsessor:
"Duktighetskickarna blir en oumbärlig del av livet. Allteftersom åker ribban högre och högre upp och utmaningarna kräver allt större ansträngning. Men de fortsätter att kämpa. "Jag vet inte vart jag är på väg, men jag ska komma dit först" har en av dem sagt. Och när de börjar jobba drabbas de ofta av tunnelseende där arbetet tar över allt annat i livet; alla vakna timmar, kvällar och helger ägnas jobb.
Så de jobbar och fixar och presterar och lyssnar inte på vad kroppen säger för det har de aldrig behövt göra förut. De har en supervilja som driver dem framåt, buren av en superkropp som aldrig svikit. Det blir ett liv utan reserver, marginalerna är utsuddade och när som helst kan en konflikt, kränkning, kärleksbekymmer eller ökad arbetsbörda utlösa en hälsokris.
De slutar sova, det är oftast det första tecknet på att läget börjar bli kritiskt. En olidig trötthetskänsla mal på. När kroppen säger ifrån, tappar orken, värker och vägrar att vila svarar psyket med ångest, nedstämdhet eller uppgivenhet. Och det värsta av allt kanske - minnet, koncentrationen och intellektet blir suddiga."
Jag är nog en prestationsprinsessa, i alla fall ibland. Just nu är det inte jobb utan skola som tar upp nästan all min tid. Även om det är roligt, intressant och något jag alltid drömt om är det tungt. Att alltid ha dåligt samvete för allt man inte hunnit med under dagen tar på en. Jag känner mig inte som en bra människa när jag inte gör bra prestationer konstant. Det gäller att försöka inse att det finns dem som tycker om mig ändå, trots att jag inte hela tiden presterar topp. Det är svårt, men jag jobbar på det, och det kommer jag nog alltid behöva göra. Är man en prestationsprinsessa så är man...

Kommentarer
Postat av: virginiaaaa

Mycket kommenterande idag.

Jag tror att de flesta som är högpresterande känner att de inte duger om de inte presterar högt, annars skulle de inte hitta orken att fortsätta. Det är ett tufft val men du kan antingen börja jobba på din självkänsla eftersom att du inte värderar dig själv som du borde eller så högt som du borde. Det kan å andra sidan få dig att sluta prestera så högt eftersom att du då värderar andra saker. Men du kommer att må bra. Eller så kan du fortsätta som du gör och ha dålig självkänsla och det kan ju faktiskt leda till att du går in i väggen tillslut, som du redan är medveten om.

Jag tror dock att du skulle kunna få bättre självkänsla men samtidigt kunna bli det du vill. Du är grym på alla sätt, glöm inte det!

2011-01-18 @ 15:39:12
URL: http://itsvirginia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0