Kvastfeningar, och andra bra grejer.

Föreläsningarna idag har varit riktigt roliga! Tyvärr handlade dem inte om något som står i läromålen just nu vad jag vet... Men lite kul ska man väl få ha ibland med. En kille pratade om sinnesfunktion hos olika djur. Vi fick bland annat lära oss att människor är konstiga fiskar. Kvastfeningar, det är vi det. Sen fick vi lära oss en massa andra bra (eller mindre bra) saker. Till exempel att man kan smörja in en viss sorts fågels huvud med solkräm, för den har UV-färg på sitt huvud i vanliga fall. Solkrämen tar då bort UV-färgen, vilket såsmåningom leder till att hanen får ungar som har större risk att dö. Så tror jag det var, eller? Snurrigt var det i alla fall.
Visste ni förresten att UV är en färg, precis som rött, grönt  och blått? Det är bara det att vi människor har börjat kalla den för UV-ljus då vi själva inte kan se den som en färg. Det finns det däremot väldigt många andra djur som kan, exempelvis fåglar. En annan häftig grej är att tigrarna egentligen är gröna. Dem har nämligen inga fotoreceptorer som kan observera den färg som vi upplever att dem har, och ser därför sig själv som gröna. Färgen borde väl bestämmas av individen som har den, eller...? Alltså, tigrar är gröna. Punkt.

Kommentarer
Postat av: Virginiaaaa

Intressant hörru. Vilka färger förutom grönt kan de se, sa dem det? Förresten kollade jag igenom kommentarer på bloggen och insåg att jag inte har svarat på din senaste. Måste ha drömt att jag gjorde det eller något! Du sa att det inte var Oscar men att jag visste om jag tänkte efter. Jag har tänkt i en månad nu och är inte en idé rikare... Och serri, hälften i din klass förlovade? Vilket överdrivet hysteri. Jag har själv fått lite obefogad panik på sista tiden. Jag vet ganska många i min ålder som är gravida nu typ, Donken-Anna olsson är planerat gravid med sin pojkvän och de planerar på att skaffat villa,volvo..rubbet! Tänker: Är det meningen? Nej, såklart det inte är. Men det är ungefär som om man sitter i provsalen på ett matteprov. Man är inte färdig och vet att det är gott om tid, typ tre timmar, men så är alla plötsligt klara och går. Till och med Cp-Sara som aldrig har fått ett rätt i hela sitt liv är färdig och lämnar salen. Så sitter man ensam kvar och är stressad fast man vet att man inte behöver vara det. Aa så känns det. Och så Erik ja. Det går upp och ner med saknaden antar jag. Känner att jag vill skjuta upp hemfärden så mycket som möjligt för jag vet inte hur det blir när jag kommer hem. Hur jag VILL att det ska bli. antagligen blir vi väl tillsammans men jag vet inte om jag vill det. Samtidigt vill jag det! Knäppt jag vet. Jag är knäpp.

2011-01-18 @ 15:26:37
URL: http://itvirginia.blogg.se/
Postat av: Virginiaaaa

Intressant hörru. Vilka färger förutom grönt kan de se, sa dem det? Förresten kollade jag igenom kommentarer på bloggen och insåg att jag inte har svarat på din senaste. Måste ha drömt att jag gjorde det eller något! Du sa att det inte var Oscar men att jag visste om jag tänkte efter. Jag har tänkt i en månad nu och är inte en idé rikare... Och serri, hälften i din klass förlovade? Vilket överdrivet hysteri. Jag har själv fått lite obefogad panik på sista tiden. Jag vet ganska många i min ålder som är gravida nu typ, Donken-Anna olsson är planerat gravid med sin pojkvän och de planerar på att skaffat villa,volvo..rubbet! Tänker: Är det meningen? Nej, såklart det inte är. Men det är ungefär som om man sitter i provsalen på ett matteprov. Man är inte färdig och vet att det är gott om tid, typ tre timmar, men så är alla plötsligt klara och går. Till och med Cp-Sara som aldrig har fått ett rätt i hela sitt liv är färdig och lämnar salen. Så sitter man ensam kvar och är stressad fast man vet att man inte behöver vara det. Aa så känns det. Och så Erik ja. Det går upp och ner med saknaden antar jag. Känner att jag vill skjuta upp hemfärden så mycket som möjligt för jag vet inte hur det blir när jag kommer hem. Hur jag VILL att det ska bli. antagligen blir vi väl tillsammans men jag vet inte om jag vill det. Samtidigt vill jag det! Knäppt jag vet. Jag är knäpp.

2011-01-18 @ 15:26:48
URL: http://itsvirginia.blogg.se/
Postat av: virginiaaaa

Oj publicera inte det där.

2011-01-18 @ 15:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0