Inte som dom säger.

Nu i dagarna håller min klass på att beställa stetoskop. Dessa finns i olika färger, och när jag fick se färgkatalogen fick jag direkt syn på en fin rosa färg som jag skulle vilka ha på stetoskopet. Det som nu gör mig förvirrad är att jag från flera håll har fått höra att jag inte kommer tas på allvar om jag har ett rosa stetoskop. Vad menar man med det? Att ägarna till djuren ska tro att jag är sämre för att mitt stetoskop är rosa? Eller är det för att rosa alltid har klassats som en typisk tjejfärg, som skulle vara oseriösare än de andra färgerna? De blåa stetoskopen var det nämligen inte nån som sa nått om. Kanske för att blå är en typisk killfärg? Jag har aldrig medvetet varit feminist, men att jag inte ska tas på allvar för att jag har ett rosa (tjej-)stetoskop gör mig arg. Nu har jag beställt ett rosa i alla fall och jag ska bli mycket bättre på att höra blåsljud och hjärtfel än de tråkmånsar som tycker att det klassas som "oseriöst". Så det så!

Kommentarer
Postat av: Mandie

BÄÄST geten! Våga vägra stetoskoprasism!

2011-01-31 @ 18:03:32
URL: http://turnaround.blogg.se/
Postat av: Kina

Jag har också ett rosa stetoskop - och jag älskar det!

Viva la Revolución! :D

2011-01-31 @ 21:18:53
URL: http://kina-valasen.blogspot.com
Postat av: Li

You go girl!!

2011-02-01 @ 14:31:45
Postat av: virginia

Åhhh en rooooooosa stetoskoooop. Nördigt? Ja. Coolt? Ja.

2011-02-02 @ 11:08:24
URL: http://itsvirginia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0