Valvaka.

God kväll!
Tänkte att jag skulle strunta i att valvaka och sova tidigt istället, men nu sitter jag ändå här och förundras över hur siffrorna sjunker och stiger. Eftersom jag inte har någon TV så kollar jag siffrorna på Aftonbladets hemsida. (Just nu slog det mig att jag inte har varit i närheten av något som liknar nyheter de senaste tre veckorna. Har inte läst en enda tidning, inte sett något nyhetsprogram och inte heller lyssnat något på radio. Shame on me.) Det som gör mig mest förvånad är att SD just nu har 5,8%, om siffrorna på Aftonbladet stämmer. Det betyder att dem är inne i vår riksdag och till och med har fått fler röster än Vänsterpartiet och Kristdemokraterna såhär långt. Såklart kan det ändras, men nu är det inte så många distrikt kvar att räkna så så mycket kommer inte kunna hända. 5,8 procent, det betyder ungefär att var 20 person röstar på SD. Rent statistiskt skulle det betyda fem personer i min klass. Och när man talar allmänt om SD och deras dumheter så håller alla med om att usch, SD kan man inte rösta på. Då skulle vi gå bakåt i tiden och förlora demokratin osv. Ändå har dem 5,8% röster. Personerna som röstar på dem finns mitt ibland oss, och det är det som är så skrämmande.
Jag hoppade själv till när jag såg SDs valsedel (heter det så?) när jag skulle rösta. Jag visste ju att partiet fanns, men det kändes så nära på något sätt när den där lilla lappen låg framför mig. När jag gick därifrån fick jag nästan tvångstankar om att jag av misstag skulle ha tagit fel lapp, tagit den med SD på istället. Usch, tanken skrämmer mig fortfarande. Nej, inget SD i min regering. Punkt.

Kommentarer
Postat av: Virginia

Ehh du menar väl en person i din klass?

2010-09-20 @ 01:50:44
URL: http://itsvirginia.blogg.se/
Postat av: karolina

nej, det går 100 stycken i min klass :) så, fem personer ungefär.

2010-09-20 @ 17:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0