En kvällsfundering.

Godkväll bloggen.
Jag har verkligen inte åstakommit något alls den här helgen. Det har varit skönt. Kört lite bil (I 1 timme, fick bara motorstopp en gång! Och, jag körde 70!!!!!), sytt klart ett par klänningar och lagat lite andra grejer. Kvaliteten på Spanienkläderna var ju inte sådär jättetopp kanske. Men vad då, min melodi är ju att köpa, använda tre gånger och tröttna på. Komsumtionssamhället, hej här är jag. 

Jag har förresten funderat över en sak under dagen. Det här med hur mycket sprit man dricker och hur det beror av vilket land man kommer ifrån. Jag tänkte lite och kom fram till att jag inte träffade en enda för full spanjor när vi var i Barca. Träffade faktiskt nästan inga fulla spanjorer alls. Däremot träffade jag flera spanjorer som inte drack alkohol. De bjöd glatt oss på drinkar, men när vi frågade om de skulle ha själva sa de nej. Sjuka människor kanske ni tänker, som super ner svenska tjejer för att sedan kunna göra vad de vill med dem när de är tillräckligt fulla. Men så var det verkligen inte. Okej, de  var som plåster, men det var de även när vi inte hade druckit. 
Däremot träffade vi andra fulla personer, och gissa vad? Alla, och då menar jag verkligen alla, var från Sverige. Hur kommer detta sig egentligen? Är vi svenskar verkligen så fega och mesiga att vi inte kan ha kul utan att dricka en massa? Det är ju pinsamt... Jag skäms när jag tänker på det. Spanjorerna måste ju tycka att vi är lagom puckade, åker på semester för att supa skallen av oss. Hur kul har man då egentligen? (Nu var vi inte i Barcelona för att supa men jag kan lova att vissa vi träffade var där av den anledningen.) 

Man kanske skulle prova att ha lite kul utan sprit någon gång ibland. Jag måste faktiskt säga att jag är ganska bra på det, jag dricker inte särskilt ofta och aldrig mycket. Kan (stolt) säga att jag aldrig har spytt, däckat eller fått minnesluckor efter att ha fått i mig för mycket. Har knappt heller blivit bakis vilket är riktigt skönt. Såklart kan det hända vem som helst, och jag säger absolut inte att man på något sätt är sämre för det. Det kommer garanterat hända mig med, någon gång. Men jag kan säga att jag beundrar dem som inte dricker. Det är starkt att våga stå upp och inte falla för grupptryck. Kanske flera som borde prova?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0